Det lelle beautybloggsälsket

Det blir ganska mycket telefonpillande nu när jag spenderar merparten av mina dagar i ett hörn av soffan. (Jaja, jag vet att kroppen mår bättre av att inte ligga inomhus i-låt-säga 72 timmar i sträck och jag hade faktiskt tänkt att ta en liten promenad igår men så bjöd Göteborg på sitt paradväder, dvs 12 sekundmeter och snöblandat regn, så jag struntade i det).

Hur som.

Jag gissar att ni, liksom jag, har en mer eller mindre bestämd rutin när ni kollar era telefoner eller datorer. Ett antal appar, sajter eller ärenden som ni liksom alltid kollar av och som ni börjar om med när ni kollat klart. Min rutin på telefonen består av ett varv där jag gör följande saker om och om igen, beroende på hur mycket eller lite tid jag har.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
  • Omni/Aftonbladet
  • Bloglovin

Inför det nya året såg jag att flera gjorde spaningen att 2016 kommer att vara året då bloggen dör. Jag kommer inte ihåg var jag läste det men vi kan väl för guds skull hoppas att det inte stämmer. Min telefonrutin skulle bli så mycket kortare om jag inte kunde okynnesläsa bloggar om saker jag inte bryr mig om eller förstår mig på.

I ALLA FALL.

Jag är besatt av beautybloggar. Fråga mig inte varför. Lägger sällan några större summor på skönhetsprylar och kan typ INGENTING om’et, men tycker att det är någonting djupt terapeutiskt med att läsa om när kloka, snygga människor skriver bra om typ olika exfolierande syror, högpigmenterade ögonskuggor och annat mumsmums. Jag myyyser när någon swatchar någon vårigt pastellig serie med nagellack, beskriver hur en exfolierande mask fungerar i lillfejset, varför något företags ekoinriktade marknadsföringsstrategi är bullshit, vad som är skillnaden mellan AHA och BHA-syror samt varför i hela friden man inte ska tvätta sig med tvål i ansiktet.Jag kan sitta i timmar och kolla på tutorials där någon smarting förklarar hur man sätter på ett par lösfrallor, fixar brynen eller lägger en snygg bas. Jag älskar det.

Vi kan nog alla vara överens om att bloggare verkar vara tacksamma byten för människor som jobbar med PR och marknadsföring och att det blir allt vanligare med smygreklam i både bloggar och sociala medier. Jag är därför mycket glad över att det också verkar bli allt vanligare med bloggare som faktiskt följer de lagar och regler som finns och tydligt märker ut när blogginlägg sker i samarbete med företag eller innehåller pressprover. Det känns också schysst med ärligheten gentemot mig som läsare när skribenten vågar vara kritisk och såga dåliga produkter, företag och metoder vid fotknölarna trots att hen kanske fått gratisgrejer av samma företag. Transparensen och ärligheten gör dessutom att det blir lättare att tro på att grejer faktiskt är bra när de hyllas. Man slipper helt enkelt känslan av att åsikten är köpt och betalad för medelst gratisgrejer eller pengar.

ANYWAYS: Några härliga, bra och roliga tjejor som är grymma på följande saker är:

Vilka bloggar läser ni?

img_2148_2.jpeg

TADA: En gång i somras när jag skulle på bröllis och hade ögonskugga. Denna gång sammanföll också med sommarens varmaste dag så därför är också mina ögonbryn lite lockiga men STRUNT SAMMA. Kram.

(PS: Har förresten fått lite frågor om varför i hela fridens namn den här bloggen inte går att hitta i tex Feedly. Jag har kollat med Djungeltrumman och fått ett svar nu. Det går tydligen visst men man måste söka på http://blogg.djungeltrumman.se/aversioner/feed för att kunna hitta själva RSS-flödet)

2 thoughts on “Det lelle beautybloggsälsket

  1. Har insett senaste månaderna att jag också är en sån som ÄLSKAR beauty kanaler på youtube och kan sitta hur länge som helst och kolla på när de sminkar sig och förklarar och visar. Dom är ju så otroligt duktiga?? Inte tagit steget än att läsa bloggar än, känner att beauty är *levande* och därför gör sig bättre i video än text + bild format? Så man liksom seer handrörelserna och dylik. Men ska spana in de du tipsade om här! Min favorit på youtube är Tati och ibland Nikki men ibland Evelina Forsell 🙂

    Gilla

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s