Kunden har inte alltid rätt, frågor och svar

Jag har fått så himla många kommentarer på inlägget om servicepersonal att jag tänkte att jag kan vara lite serviceorienterad och ta och svara på några av kommentarerna här i ett blogginlägg!

Bulgarien 2 067 6:14:2011

Eller så skaffar man sig ett jobb man trivs med och som inte är så jävla tråkigt och jobbigt. Min åsikt är att lågstatusjobb det har man efter gymnasiet eller när man pluggar och sen så byter man upp sig. Spela roll om nån gnäller på kön. Handlar mer om personen i fråga än att det är jobbigt i kassan. Tror man att det är en rättighet att det finns affärer ja då blir det lätt sådär när man har IQ 100 eller mindre. Inget konstigt med det. Den som satt i kassan slutar snart och får bättre och bättre jobb. Hur man kan vara så värdelös att man är 50 år och sitter i kassa eller delar ut post osv ja det är för mig helt obegripligt.

Till sist.. Sluta använd HEN. Du såg väl förfan vilket kön personen hade eller drog du ner byxorna på vederbörande och såg att det bara var hud? Värre ord for man leta efter /Knäll-spik

Du verkar vara en otroligt charmig och härlig person. Klart personer som jobbar med yrken där man behöver kortare utbildning ska få stå ut med att bli hotade, kränkta och trakasserade. Man får ju skylla sig själv om man inte har pluggat vidare menar jag! Eller vänta, nu skojade jag. För du menar väl inte på fullaste allvar att du tror att alla människor har möjlighet att få jobb de trivs med? Alla människor har inte ens möjligheten att få något endaste litet jobb.

Och SJÄLVKLART har jag ingen aning om vad personen i kassan hade för kön. Jag frågade hen inte. Hade jag kollat i brallan hade jag inte heller blivit mycket klokare då könet inte har någonting att göra med om det ligger en korv eller ett korvbröd i småbyxan. Men eftersom att du ber mig, självklart ska jag anpassa min text efter vad du tycker. DET HANDLAR JU ÄNDÅ OM RESPEKT!

Varm kram /Isabelle

 

Håller inte med artikel – kunden har alltid rätt.
Lol skulle jag kräva det av en kund i it-branchen, då kan jag hälsa hem direkt… /Sune

Nu var det ju inte IT-branschen vi pratade om här. Sen har kunden faktiskt inte rätt. För du kan väl ändå inte mena att de personer som har vittnat om hot och trakasserier i mitt kommentarsfält förtjänade det? Att hen som fick cheeseburgare kastade på sig hade en arbetsbeskrivning var det ingick? Att hen som mailade mig och berättade att hen blir kallad hora av kunder på sitt jobb får ta det? Isåfall tycker jag att du är lite vrång.

Kram!

 

Dåligt skrivet. Ni får pengar för det ni gör. Väljer ni att inte studera och hamnar på MCDonalds får ni vara tacksamma för det jobbet ni får. Ni kan ju ingetning, har inga ambitioner. Vad förväntar ni er? /Ludvig

Jag tror att du får ta och tänka igenom det här en gång till och sedan försöka kommentera igen. Det du skrev nu var nämligen både otrevligt och obegripligt, för du menar väl ändå inte att man får räkna med att bli dåligt behandlad om man väljer att ta ett jobb inom en bransch där lönen är dålig? Jag tycker att det var det här som var lite dåligt skrivet, faktiskt.

Kram!

 

Bara PMS-djur måste skriva en gröt av text för att rättfärdiga för sig själva något alla andra redan vet:
”behandla andra som du själv vill bli behandlad” /Snubben

Bara snubbar använder ”PMS-djur” som tillmäle i en mansplainande kommentar.

Kram!

 

Jag har nästan inga dåliga erfarenheter av servicepersonal och jag är ändå 63 år.Detta innebär att jag träffat åtskilliga men de är till 99.99% trevliga människor.Ta det lugnt bara och var inte grinig om kön är lång,kanske du ska handla en annan tid nästa gång när det är lugnare.Tänk på att ett leende gör stor nytta för en stressad personal /Alf Sundholm

KRAM PÅ DIG ALF! ❤

 

Bra artikel, synd bara att du var tvungen att skriva ”hen”. Löjligt. /N

Den som sa det hen var det.

Kram!

 

Kunde inte läsa färdigt eller ta din text seriöst på grund av alla h*n (Ja, det är förnedrande att ens skriva ordet för mig) /Patrick

Redan vid andra ”hen” slutade jag läsa. Tråkigt att du missbrukar detta ord i din annars så trevliga text. Ordet ”hen” betyder slipsten, vilket gör att det förefaller mycket konstigt att du talar om en han eller hon som en slipsten. /Niclas

Det blir inte lätt för er henriddare nästa år när hen kommer in i SAOL. Vad ska ni då hänvisa till när ni med vilje vill missförstå ett ord som ni uppenbarligen vet vad det betyder? Om det gör det enklare för er – känn er välkomna att läsa vartenda ”hen” jag har använt som brynsten.

Kram

 

i sverige är skolgång gratis. Även universitet och vidare. Jag har själv ingen bred utbildning ännu, och har jobbat otaliga servicejobb från telesäljare, restaurang och butik för att nämna få. Väljer man ett sånt jobb och och inte utbildar sig trots att det är gratis, så har man faktiskt bara sig själv att skylla. Det betyder inte att jag beter mig som en idiot mot servicepersonal. Just saying. Finns tusentals andra som står på kö för ditt jobb för att ni inte var kloka nog att ta er i kragen i ungdomen för vägen till ett trivsamt jobb /random

Visste förstås inte att man får skylla sig själv om man väljer att jobba inom ett yrke där man inte tjänar lika mycket pengar eller lagt lika mycket energi på att utbilda sig. Eller ja, det verkar ju vara en allmänt rådande uppfattning men jag tycker att det är en förbannat trist människosyn du har där. Återigen: Det ingår inte i något slags arbetsbeskrivning att agera dörrmatta, bara för att man får lägre betalt än någon som har akademiska poäng i bagaget.

Kram

 

Allan ballan /Språkpolisen

Hej språkpolisen. Jag har en bild till dig här!

 

DU kanske inte skulle va så jäkla PMS-ig nästa gång. Servicepersonal ska erbjuda service. Om hen i kön själv måste efterfråga ovan nämd service, ja du, då är ju inte ditt kära kassabiträde så jäkla bäst i världen som du tycker. Kamma dig /Mikey

Var ska jag ens börja? JA, servicepersonal skall väl enligt sin arbetsbeskrivning rimligen erbjuda service. Kassabiträdet erbjöd service och jobbade på så hårt hen bara kunde i det här fallet.

MEN! Om det inte går så snabbt som man tycker att det borde så kan man antingen fråga/be om hjälp vänligt eller iaf neutralt ALTERNATIVT ta sitt pick och pack och gå och handla någon annanstans om man tycker att ett ställe är skitkasst. Blir man utsatt för otrevligheter och kränkningar av någon som är på sitt jobb, ja då får man väl rimligen svara på det som man vill, självklart ska ingen behöva bli utsatt för rena otrevligheter. Men om någon bara gör sitt jobb och JAG SOM KUND inte anser att det är tillräckligt bra? Nej, då får jag nog allt försöka vara konstruktiv om jag vill ha det på något annat sätt.

Kamma dig. Kram.

 

Detta är den världen vi har idag – Gnällvärlden – allting ska det gnällas på, små som stora saker… Det är inte bara Sverige, det gäller större delar av världen… Tragiskt men sant /Joachim

Hej Joachim. Se bild nedan. Kram!

 

Tack så mycket för att du inkluderade telefonförsäljning!
Jag jobbade med det förut men stod inte ut mer än en månad med det. Jag grät när jag kom hem. Attityden som kunderna hade var fruktansvärd och de skulle ALDRIG lägga på först. Vad de inte vet är att vi inte har rätt att lägga på först såvida vi inte fått vissa specifika svar som att ”jag kan inte p.g.a…”. Bara ett ”inte intresserad” ger oss inte tillåtelse att avsluta samtalet. Vi måste arbeta med hen i andra ändan tills vi får ett svar som gynnar oss, eller tills hen lägger på. Är egentligen inte så svårt, att bara säga ”tack men nej tack, ha en trevlig dag” och lägga på. Men tro fasiken att speciellt medelålders män INTE tänker lägga på först – nejnej, de ska platta till dig, gorma ett tag och sedan kräva att du lägger på först (utan att säga det rakt ut). Är man verkligen ointresserad lägger man på, vill man få utlopp för aggressivitet så fortsätter man samtalet. Och tycker folk att vi som jobbar med det är dumma i huvudet som inte tar andra jobb… ursäkta, men vilka andra jobb finns det att få för dem som inte har utbildning? Eller som till och med har det men inte kan få jobb för det finns så få av dem? Kompis med universitetsutbildning gick på 50+ arbetsintervjuer men fick bara det jobbet som var relaterat till telefonförsäljning. Har man inte erfarenhet eller kontakter är jobb svårt. Så ha lite satans sympati för oss inom service /Nia 

Skitbra skrivet, men förstår inte varför du tar upp Telefonförsäljning? Anser inte det som ett servicejobb, dom flesta försöker lura på dig en vara eller avtal och sen såklart ringa utan att man själv vill det. Anser då inte det som ett servicejobb, och om man inte går med på det och säger att man ej är intresserad så får man oftast ett väldigt otrevligt svar tillbaks iallafall av mina erfarenheter. Men annars så var det spot on! /Deedy

Jag har fått många kommentarer om att jag gör fel i att klumpa ihop telefonförsäljare med servicepersonal då telefonförsäljare agerar uppsökande till skillnad från de ställen dit man själv väljer att man ska gå för att göra ett ärende. Och samtidigt som jag kan förstå den kritiken, så håller jag inte med. Det ÄR visserligen inte sådär superskoj att bli uppringd av en person som vill sälja elavtal när man ledigt sitter och ska käka tacos på fredagkväll, men samtidigt får man kommma ihåg att personen som sitter på andra sidan telefonlinjen knappast gör det för att jävlas. Man måste inte dra till med världens bråk eller dramagrej när någon ringer. Man måste faktiskt inte ens vara trevlig. Det räcker ganska långt att inte vara otrevlig. Det räcker ofta med att säga ”nej tack, jag är inte intresserad” och att lägga på luren.

Jag har överlag fått många kommentarer om att jag man får skylla sig själv om man jobbar inom service när man inte är gjord för det, och det känns också lite skevt. Serviceindustrin är ju så mångsidig. På samma sätt som det kan vara ett ställe var man hamnar för att man kanske inte vill eller kan studera vidare kan det ju vara ett ställe dit man söker sig för att man älskar att jobba med människor! Eller för att man helt enkelt bara vill. Är man mindre värd för att det man mest av allt vill göra är att jobba på ett café eller i en matvarubutik? Är man mindre värd för att man jobbar inom service för att man inte kan, vill, har förutsättningarna, orken eller möjligheten att studera vidare? Har man inte rätt till en bra arbetsmiljö där man bemöts med respekt av den anledningen?

Jag älskar att jobba inom service, och kommer förmodligen att hamna där igen på ett eller annat sätt. Jag tycker att det är fantastiskt att få arbeta med människor och några av de bästa åren i mitt liv har jag haft när jag har arbetat på cafe, på Mcdonalds och som reseledare. Jag ÄLSKAR servicebranschen, och jag känner själv att jag passar som handen i handsken på servicejobb – men på samma sätt som jag tycker att jag passar in har jag sån jädra förståelse för att det måste vara helt gräsligt att tvingas jobba med service om man inte känner att man tycker om det, eller om man har arbetsvillkor som gör det helt omöjligt att trivas. Servicebranschen är liksom det ställe dit många får vända sig om man inte har en akademisk utbildning, möjlighet att bilda sig eller möjlighet att få andra jobb. Helt frånsett vilken anledning man arbetar inom branschen bör man ha rätt till drägliga arbetsvillkor – att bli bemött med respekt borde räknas till detta. Fanny Åström har skrivit ett bra inlägg om det HÄR.

Till sist vill jag säga TACK för all skitbra och konstruktiv feedback på min text. Jag har fått hejarop, beröm och tack från massor av människor och till er vill jag bara säga KRAM och kämpa på.

15 thoughts on “Kunden har inte alltid rätt, frågor och svar

  1. Du är ju ett geni som vanligt. Att du ens orkar svara på dessa idioters kommentarer gör att du är värd tusen guldstjärnor i kanten (eller mitt på, så ondingarna döljs). Det vore ganska spännande att se vilket kön de som kommenterar har, något säger mig att det mestadels är män… Vad beror detta på? Varför är det män som är bristande i sin respekt och människosyn? Sen reflekterar jag även över ytterligare en grej.. Det är inte enkelt att läsa på universitetet. Alla klarar inte av studierna, trots att de anses som normalbegåvade. Man kanske har lite svårt att koncentrera sig eller helt enkelt förstå det man läser. Som du också påpekar, pengarna måste rulla in. Maten måste finnas i kylen för att sedan kunna ligga i magen.

    Bla, bla. Du är ju iaf guld! Tänk om fler var så förståndiga som du (och Alf <3), så skulle världen vara betydligt lättare att jobba och leva i. Tack för att du tar en viktig strid.

    Gilla

  2. Det som slår mig mest är:
    1. Bad många somanser sig ha rätt att vara otrevliga! Varför?! Blir inte livet trevligare för ska, inklusive sig själv, om man behandlar varandra bättre?!
    2. Servicepersonalen behövs! Vem skulle annars köra bussen och tunnelbanan så att jag kan ta mig till mitt jobb? Vem ska jag köpa min mat av om det inte finns någon servicepersonal som säljer den? Hur skulle det se ut om det inte fanns några som kunde tänka sig att städa efter andra?

    Alla behövs!

    Gilla

  3. Det som slår mig mest är:
    1. Vad många som anser sig ha rätt att vara otrevliga! Varför?! Blir inte livet trevligare för ska, inklusive sig själv, om man behandlar varandra bättre?!
    2. Servicepersonalen behövs! Vem skulle annars köra bussen och tunnelbanan så att jag kan ta mig till mitt jobb? Vem ska jag köpa min mat av om det inte finns någon servicepersonal som säljer den? Hur skulle det se ut om det inte fanns några som kunde tänka sig att städa efter andra?

    Alla behövs!

    Gilla

  4. Håller med dig fullständigt isabell??
    Man ska fan inte behöva ta emot skit när man jobbar..
    Speciellt inte när man försöker vara trevlig mot kunderna..
    Arga, fula i munnen, puttas och knuffas..
    Vad har jag gjort dem, Dem är inte högre uppsatta..
    Kram till dig!

    Gilla

  5. Hej!

    Jag tycker det är kul hur folk vänder din text från tesen ”Servicepersonal blir ofta dåligt behandlade” till ”Personen i fråga ska ta det p.g.a dålig utbildning”. Det är två helt olika saker och ska inte bli ihopblandade.

    Sen att servicepersonal ska ta skit och att kunden alltid har rätt är två falska uttryck.
    1. Servicepersonal är personal, och en personal består av människor, i en annan värld hade det kunnat varit tvärtom. Sätta sig själv i den andre personens skor är nyttigt. Hade varit en idé. Man ska bemöta servicepersonalen med respekt och se att denne person jobbar för att ha en inkomst men samtidigt för att hjälpa kunden i bästa möjliga mån.

    2. Kunden har alltid rätt. Detta är ett uttryck som gör mig arg. Varför i hela friden har kunden rätt när personen som jobbar på ett ställe säkert mött på samma ärende som du har åtminstone hundra gånger. Samt att den som jobbar har säkerligen en rutin och följa och ett program att backa upp om kunden blir otrevlig. Du som kund, tänk på att om du bemöter en som jobbar med service trevligt och accepterande så vill servicepersonen hjälpa dig mer just för att du är trevlig.

    Sen vill jag avsluta med att fetingdissa alla som ger ”hen” dålig feedback.

    Gilla

  6. Nu har jag visserligen inte läst alla svar på alla idiotiska kommentarer, men det finns faktiskt vissa av oss i kassan som har högre utbildning men ändå väljer att sitta i kassa! Jag ÄLSKAR mitt jobb trots måååååååååånga idioter till kunder, för för varje idiot finns 10 underbara människor!
    Jag kommer att sitta i kassan till pension oavsett min utbildning!

    Gilla

  7. Jag vill bara jämna ut för alla idiotiska kommentarer du får så att du orkar stå ut och fortsätter skriva! Jag tycker du är bäst och det behövs fler av dig i vår lilla värld! Kram!

    Gilla

  8. ”Och SJÄLVKLART har jag ingen aning om vad personen i kassan hade för kön. Jag frågade hen inte. Hade jag kollat i brallan hade jag inte heller blivit mycket klokare då könet inte har någonting att göra med om det ligger en korv eller ett korvbröd i småbyxan. Men eftersom att du ber mig, självklart ska jag anpassa min text efter vad du tycker. DET HANDLAR JU ÄNDÅ OM RESPEKT!”

    Kloka ord. Tack för det.

    //Emmie

    Gilla

  9. Tack, tack, tack Isabelle för att du står upp för alla oss service arbetare. Folk behöver få höra hur det är för oss och att det inte är okej att behandla oss illa bara för att vi i deras ögon har ett lågstatusyrke. Och vad dom inte vet heller det är att många av oss i service branchen har vårt jobb vid sidan av studierna, och många av oss är blivande läkare, ingenjörer, ekonomer och allt vad dom nu ser som mer högstatusyrken.

    Fortsätt med vad du gör. Du är grym! KRAM!!

    Gilla

  10. Vad jag inte förstår är varför ”man får skylla sig själv” om man inte pluggar vidare. Mig veterligen är det inte gratis att plugga på universitet. Visst det kostar ju inget att plugga där men vart ska man få pengar ifrån för att kunna betala räkningar o s v. Jag har svårt att tro att ALLA som pluggar pluggar på universitet har föräldrar som betalar deras räkningar.
    Sedan finns det ju några människor i samhället som faktiskt har funktionshinder som gör att man inte klarar av att läsa på universitet eller högskola! Är de en sämre människa då?? Att välja ett serviceyrke är en styrka hos en människa. Den personen har valt ödmjukhet framför pengar och annat onödigt skit som verkar så viktigt i dagens samhälle. Nää, styrka till alla som faktiskt väljer ett serviceyrke, det är dom som gör att vårt samhälle faktiskt fungerar! Tack för ordet! Kram

    Gilla

  11. I en butik brukar jag allt önska personen i kassan en bra dag eller liknade.

    Personligen bygger jag inte varuberg, men jag säger inte till om andra gör det, för som jag har uppfattat det så bryr sig inte en del personal hur man lägger upp varorna?

    När det kommer till tm (som jag själv har jobbat med, någon månad mer än ett år) så är jag numera hyfsat artig.

    Gilla

  12. Pingback: Tankar om service | isabella viktor

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s