Grattis på fyramånadersdagen!

Idag fyller Vilgot fyra månader. Hurra! Hittills under dagen har vi hunnit med en tur till BVC och vår härliga BVC-sköterska som verkar tycka om mitt barn snäppet mer än vad jag själv gör. (Nästan!)

Han växer så han knakar och har nu sprängt åttakilosstrecket till sina 67 centimeter längd. Inte undra på att musklerna i min rygg inte riktigt hänger med. Det är svårt att motivera mig själv att röra på mig och den enda egentliga motionen jag får är promenaderna med barnvagnen. Tyvärr så har jag fortfarande väldigt mycket foglossning kvar efter graviditeten och kan inte med längre sträckor än 2-3 kilometer utan att få ont, vilket i sin tur gör att jag har någonting utmärkt att skylla på när jag hellre tränar 30 minuter kanellängd än ger mig ut i de kortedalska djunglerna.

Hur tränar ni föräldralediga som läser den här bloggen?

20130212-160002.jpg

14 thoughts on “Grattis på fyramånadersdagen!

  1. Jag har inte kommit så långt att jag har börjat träna än, relativt nyförlöst som jag är (min knorr blir en månad på söndag) men jag har hört att det finns mamma boot camp i Slottsskogen på våren, där man kan träna med bebis i barnvagnen. Är dock osäker på om jag vågar mig på det. Jag riktigt längtar efter att börja träna (säger jag nu eftersom doktorn har sagt att jag inte får än, tror inte det kommer låta så om några veckor) och har roddmaskin och pilatesboll hemma att roa mig med. Många promenader blir det också!

    Tack för en härlig blogg! Din preggo-parlör var helt fantastiskt pricksäker 🙂

    Gilla

  2. Det tog styvt sex veckor innan jag kunde gå mer än en kilometer. Sedan gick jag jävligt mycket när jag väl kunde. Sedan försökte jag springa. Sedan kom vintern. Då ströp jag min fåfänga och googlade youtube-videor med Jillian Michaels. Nu kör jag några av hennes program när jag hinner. Om jag har tur kryper en bebis upp på min rygg samtidigt som jag gör plankan… Hur som helst: youtube. Bäst. Finns en miljon olika träningsvideor. Bara att googla på vad man vill göra.

    Gilla

  3. Nu kommer jag och är präktig osv, men iofs tränar jag också jädrigt gärna 30 minuter kanellängd. Jag hade också foglossning, inte jätteilla, men det gick inte att gå så mkt. Cykla gick däremot bra så det gjorde jag och det verkade dessutom dämpa och mildra det onda från gåendet.

    Iom att jag är så lång så pajjar min rygg så fort jag slarvar med styrketräning. Så typ fem månader efter att E föddes började jag smyga igång träningen igen, då hade jag så ont i ryggen att jag lipade när jag lade mig på kvällen. Så jag tog upp det där med cykling, gick på spinning iaf en gång i veckan plus ordentlig rehabilitering av magen/bål för att kunna fortsätta lite tyngre och bli stark. Extremt viktigt också om man tex gillar att springa, man kan förstöra sig rätt bra utan ordentlig grundstyrka dessutom kan viss del av foglossningen dämpas av stärkande träning för höfter och rygg (sorry igen för bror duktighetstonen här men sabbade knän är tråkigt, I’ve been there, och det hänger liksom ihop).

    Kan inte nog rekommendera den här appen att börja med: http://trendotraning.se/2013/01/30/mammamage/

    Sen, gör det du tycker är kul, men smyg igång träningen och var rädd om din kropp.

    Ett annat tips är att gå till kiropraktor eller osteopat (mkt bra ställe i gbg: http://bonacuratio.se/wp/ som hjälpt mig) som kan kolla över dig, jag var helt sjukt sned i bäckenet efter graviditet och förlossning (då bäckenet tippas under grav. och sen vrider sig under förlossning, och är man då inte så stark är det lätt att det inte går tillbaka = ännu ondare, mer snedbelastning)

    Erhm, okej, sorry för rant, men jag går igång lite på sånt här, för att stärka kroppen gör så mycket för det totala välbefinnandet. Och lycka till!!

    Gilla

    • Supertack för bra tips, hade inte ens tänkt på att jag kanske borde gå och träffa en kiropraktor? Jag hoppas att ryggen går till sig, annars söker jag nog hjälp snarast.

      Gilla

  4. Hej!

    Vilken glad kille!

    Jag heter Christian och jobbar med en app för föräldrar med barn mellan 0-6 år. Med BarnAppen håller du koll på Vilgots utveckling, tillväxt och vaccinationer.

    Skulle du vilja testa? Jag kan skicka en gratiskod.

    Vänliga hälsningar
    Christian

    Gilla

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s